Makna cinta Bagi "Husna" Part 1

by - 1:25 AM

(: assalamualaikum :)
selamat petang kawan-kawan...Sihaaaat?
                                 alhamdullilah 
Hari ini jom kita baca cerpen yang baru allaq buat....jadi cuba lah ambil pengajaran yang ingin disampaikan ....

Cuaca petang itu sangat redup . Aku berjalan pulang ke rumah sewaku seorang diri selepas bermain bola jaring di blok A . Angin berhembus agak dingin . Jalan sangat sunyi...
Tiba-tiba aku terlihat seorang pemuda memandang tepat ke arah ku . lalu , aku pantas menundukan pandangan .Debaran terasa berombak di dada . Ya, aku cukup mengenalinya siapa . Lelaki yang sangat terkenal di kampus tempatku belajar . Sesaat aku melintasinya , dia berkata
"Sampai bila awak nak buat saya macam ni Husna "
Sayu sungguh suara itu ,tapi sampai jua ke pendengaranku
"Ya Allah apa yang harus lakukan ,alasan apa lagi yang harus aku berikan padanya?" Hatiku berkata :' /
Aku harus memikirkan sesuatu.
"Cukup lah ilham jangan ganggu saya lagi.Saya tidak suka diperlakukan sebegini. Ke mana saya pergi awak sentiasa mengekori saya . Saya rasa tidak selesa ,saya rasa saya dah terangkan pada awak,yang saya tidak dapat menerima awak. " Kata ku ..

" Tapi kenapa Husna ?Apa salah saya ? Di mana kurangnya saya di mata awak?beritahu saya husna.Saya akan perbaiki diri saya " -ilham 

Bertubi-tubi soalan keluar dari bibir ilham.

Aku segera berlalu pergi .Tidak mahu keadaan akan memakan diriku sendiri . Aku tidak mahu kalah dengan perasaan sendiri . Aku ingin istiqamah dengan jalan yang aku pilih .


" No Couple until Nikah "
Aku tidak kisah apa persepsi masyarakat terhadapku . Asalkan jalan yang aku pilih ini tidak melanggar syariat islam . Aku tahu setiap manusia mempunyai pandangan dan pendirian masing-masing dan aku ,inilah pilihan ku .
Masih terngiang-ngiang pesanan kakak naqibahku.


" Cinta itu fitrah . Semua manusia memiliki fitrah yang sama ingin dicintai dan mencintai namun , Cinta itu perlu ditarbiah selari dengan kehendak Allah kerana cinta yang tidak terurus akan menjurus kepada Fitnah "


TO BE CONTINUED ....
Part 2
Part 3
Last part

You May Also Like

0 comments