Niqabis Yang Tertipu?

by - 2:50 AM



Pada suatu hari..


Di tempat yang berbeza namun pada waktu yang sama..

Seorang ‘Niqabis’ dan seorang Muslimah bertudung labuh (tidak berpudah) mengambil gambar masing-masing dalam gaya selfie. Kalau nak nampak kelainan sikit, ambil gambar dari posisi lain tapi tidak mengadap kamera. Bajet artis gitu.

Namun mereka berdua tidak mengenali antara satu sama lain.

Tetapi mereka mempunyai keinginan dan hasrat yang sama..

Apa dia?

Upload gambar selfie dan bajet artis dalam facebook mereka berdua.

Niat mereka berdua juga sama. Ingin ‘berdakwah’ kepada kawan FB mereka yang tidak menutup aurat supaya tergerak hati untuk menutup aurat. Namun mereka tersilap langkah dan cara. Mereka sangka dunia ini penuh dengan lelaki soleh menunduk pandangan sampai langgar tiang.

Selepas upload dalam FB, mereka pun terus membuat profile picture.

Tidak lama kemudian, muncul sang buaya berwajah ala-ala ostad atau sang buaya yang berwajah bukan ostad pun, dalam ruangan komen mereka berdua.

Apa yang sang boya ini komenkan?

“Subhanallah! Cantiknya ciptaan Allah..”

“Wanita adalah seindah perhiasan dunia. Teruskan istiqamah wahai mujahidah.”

“Wah, sejuk perut ibu mengandung. Boleh masuk meminang ni. HEHE.”

Dan lain-lain komen (korang letaklah sendiri apa yang anda rasa nak letak).

Tidak lama kemudian, si niqabis dan muslimah ini pun membaca komen-komen sang boya ini. Lalu mereka tersipu-sipu malu (konon). Lantas membalas di ruangan komen ;

“Thanks.. :) “

"Ini semua milik Allah.. ana hanyalah hambanya.." (pehh ayat..)

Akhirnya tertipulah seorang Niqabis dan Muslimah ini di alam maya.

Strategi sang boya itu tidak berhenti setakat di situ saja. Lalu dia mulakan langkah seterusnya selepas mendapat respon di ruangan komen. Apa yang sang boya ni buat? Mereka pun mulalah berduyun-duyun PM inbox si niqabis dan muslimah tersebut dengan mesej,

“Selamat berkenalan.. :) “

Kalau yang tahu bahasa arab ciput, akan inbox ;

“Salam ukhuwwah fillah. :) “

Dalam riwayat lain, ada tambahan, “abadan abada.. :) “


Gedengang.. Jatuh kerusi beta..



Salah Siapa?


Pernah jumpa situasi-situasi di atas? Mesti pernah punya. Melainkan korang tidak ada facebook.

Aku kepilkan sekali ‘bukti’ yang telah di sensor agar saya tak cakap berdasarkan imiginasi, tetapi berdasarkan realiti.

Realiti yang menakutkan. Sangat menakutkan..

Sebenarnya perkara ni dah banyak dibincangkan di status facebook, group-group, halaqah, usrah, seminar, blog (eh?), dan apa-apa jualah. Banyak kali bincang.

Tetapi makin meningkat pula peratusan isu ini berlaku. Walaupun tidak semua golongan ‘niqabis’ dan muslimah tudung labuh buat perkara di atas, tetapi sangat ramai yang berbuat demikian.

Sebelum tu, aku minta maaf atas beberapa perkara sebelum aku meneruskan penulisan. Pertama, aku minta maaf sebab guna kata ganti diri “Aku” untuk kali ini. Sebab aku tak mahu guna ayat ‘lembut’ dan kata ganti diri yang lembut. Perkara ni kena bertegas, kalau tidak ia akan jadi fitnah akhbar yang melanda kaum Muslimin.

Yang kedua, aku minta maaf jika istilah “niqabis” dan “Muslimah tudung labuh” tidak menyenangkan para korang. Aku takde istilah lain untuk menggambarkan mereka. Ini saja istilah yang muncul dalam minda aku. Korang telan je lah ya..

Yang ketiga, tulisan aku kali ini agak keras, sama seperti tulisan aku dua tahun lepas. Sebabnya seperti yang pertama tadi.

Yang keempat, maaf kalau korang dah bosan baca isu ini. Boleh tekan button “X”.

Tarik nafas.

Okay, berbalik semula kepada perbincangan. Persoalannya, salah siapa sebenarnya? Salah kaum hawa itu? Atau kaum Adam?

Jawapan aku, salah dua-dua.

Yang pertama salah lelaki sebab korang tak menundukkan pandangan korang.

Err.. To be precise, sebenarnya bukan korang, tetapi KITA. Ya, termasuk aku sekali sebab aku lelaki. Bukan makhluk dua alam.

Peluh kecil.

Allah berfirman ;

“Katakanlah (wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat (menjaga) pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; sesungguhnya Allah Amat Mendalam PengetahuanNya tentang apa yang mereka kerjakan.”

“Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat (menjaga) pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; …..”

(Surah An Nur 24 : 30-31)

Maaf aku tak nyatakan habis ayat yang ke 31 tu secara habis, sebab ayat yang seterusnya khas untuk kaum Hawa.

Sekali lagi aku ulang, KHAS untuk kaum hawa.

Persoalan timbul di sini, perasan atau tidak kenapa Allah tegur sebut “Orang Lelaki” dahulu?

Sebenarnya perkara ini ada perbahasan ulama’. Aku tak ingat siapa dan kitab apa. Nanti boleh rujuk semula. Kalau aku salah, tolong betulkan.

Tetapi apa yang disampaikan dalam perbahasan itu, antara sebab berlakunya penzinaan dimulakan oleh lelaki. Dan perempuan sekali.

Lelaki sukar menjaga pandangan. Allah tahu sifat hamba-Nya, dan antara sifat lelaki ini adalah matanya LIAR.

Hantuk kepala ke dinding.

Kita tak perlu nak kaver macho, suci dan innocent lagi brader. Akui saja, memang ini sifat lelaki. Pantang nampak dahi licin, naik tocang.

Sebab itu Allah menyebut lelaki TERLEBIH DAHULU untuk menundukkan pandangannya sebelum perempuan. Got it?

Tetapi inilah perkara yang paling sukar dilakukan oleh kita. Susah sangat. Tetapi kalau berjaya buat, rasa gembira sangat. Kan?

Sebab aku hari-hari melaluinya.

Tunduk muka.

Yang kedua adalah salah perempuan. Sebab perempuan antara pemula kepada zina.

Dengan erti kata lain, perempuan boleh menyebabkan lelaki tak tunduk pandangan.

Bayangkan seorang perempuan, pakai seksi tahap dewi, gelang kaki berbunyi, kasut tumit tinggi 5cm, rambut beralun ditiup bayu sambil warna perang penyapu, jalan macam model dunia, lalu depan sekumpulan lelaki.

Dan korang perempuan, beranggapan lelaki tidak akan pandang perempuan seksi itu?

Hello.

Hanya lelaki yang beriman di akhir zaman dan berpegang pada ayat Allah seperti di atas saja yang tak akan pandang.

Tetapi at the first place, mesti akan pandang. Imam muda ke, pencetus ummah ke, daie millenia ke, tok imam ke mesti akan jem punya.

Mungkin itu hikmah Allah beri keringanan bahawa pandangan pertama boleh, pandangan kedua di haramkan. Kalaulah pandangan pertama sudah haram, mau berdosalah kami sebagai lelaki hari-hari.

Err.. Untuk lelaki tak payahlah bayangkan perempuan seksi tu. Kang berdosa pula. Aku cakap pada perempuan sekarang ini.

Ada satu lagi perbahasan,

"Dan pencuri lelaki dan pencuri perempuan, potonglah tangan keduanya sebagai satu balasan ke atas apa yang mereka mengusahakan, dan hukuman contoh daripada Allah; Allah Perkasa, Bijaksana."

(Surah Al-Maidah 5 : 38)

"Perempuan dan lelaki yang berzina maka deralah tiap-tiap seorang daripada mereka 100 rotan dan janganlah belas kasihan kepada kedua-duanya kerana ini akan mencegah kamu untuk (menjalankan) agama Allah, jika kamu beriman kepada Allah dan hari akhirat dan hendaklah (pelaksanaan) hukuman mereka disaksikan sekumpulan daripada orang yang beriman."

(Surah An-Nur 24 : 2)

Tentang dua ayat di atas turut ada perbahasan dalam kitab yang aku dah lupa juga.

Tepuk dahi.

Ulama’ dulu bahaskan kenapa Allah guna perkataan lelaki dulu untuk hukum potong tangan kerana mencuri, tetapi untuk hukum berzina Allah dahulukan perkataan perempuan.

Ada yang berpendapat Allah dahulukan perkataan perempuan untuk hukum berzina kerana kebiasaannya punca penzinaan bermula dari perempuan. Manakala mencuri ini biasanya lelaki yang suka mencuri.

Jarang dengar rompakan bank dilakukan oleh sekumpulan perempuan.

Hehe.

Tetapi biasa dengar dan nampak sekumpulan, malah segerombolan perempuan memakai seksi-seksa di khalyak ramai. Dan pelacur juga dari kalangan perempuan. Ada ke pelacur dari lelaki?

Abaikan pondan dan mak nyah, sebab mereka mahu jadi perempuan.

Nasihat Tulus Mulus Suci Kudus Dari Seorang Lelaki

Aku rasa perbahasan di atas tadi tu lebih merujuk kepada isu berzina. Korang tak rasa begitu? Hehe. Kan dah ke laut.

Tetapi perbahasan itu tetap boleh dikaitkan dengan apa yang artikel kali ini nak sampaikan.

Sebelum aku menutup nota untuk kali ini, aku ingin beri sepotong dua potong nasihat khas untuk perempuan dari aku, mewakili lelaki-lelaki sejati yang ingin menjadi lelaki beriman akhir zaman.

Sudah-sudahlah selfie di facebook tu.

Jujur aku cakap, kadang-kadang keluar gambar korang di “suggested friend’ sebelah kolum kanan facebook tu.

Banyak kali aku cuba jaga pandangan dan buat tak tahu saja, tetapi kadang-kadang tertekan juga suggested friend tu.

Sebab gambar niqabis atau muslimah tudung labuh itu sedikit menarik perhatian aku.

Bukan sedikit, banyak sebenarnya.

Hadoyai..

Mujurlah hari itu ada seseorang telah tegur dan nasihatkan aku. Lantas aku berazam dengan setinggi gunung everest untuk refresh page supaya hilanglah suggested friend dan diganti dengan suggested group dan iklan sponsored.

Itu lebih baik daripada aku terkesima melihat keayuan mata niqabis dan keanggunan gaya muslimah tudung labuh.


Jatuh kerusi sekali lagi. Bengkak dah kepala.




Solusi


Jadi lepas panjang-panjang yang aku tulis ini, apa solusi dan langkah yang boleh dilakukan?

Err.. Fikirlah sendiri. Korang dah besarkan.

Haha. Kalau tak tahu juga, korang boleh baca artikel lain dalam Tarbiah Sentap ini.

Moga Allah redha.

p/s: Tukarlah profile picture. Tak payah letak gambar korang. Keselamatan terjamin, pandangan lelaki pun sejahtera. Jangan sampai tertipu lagi sudah.


Aman tanpa perang.

please STOP it


Penulis asal - Ahmad Shukery -
Sumber Asal : Tarbiyah Sentap




You May Also Like

0 comments