Say No Couple, Say Yes to Ta'aruf

by - 9:54 AM



Assalamualaikum,Akhi and Ukhti.Nass doakn korang sihat sejahtera dn diredhi oleh Allah.2hari lps Nass on FB Nass dan Nass nampak kwn lama Nass ni nama dia Cik A_ _ _ _ manis orngnya.So dipendekkan cerita  masa chatting ngan dia nass tanya soalan common yg akan nass tanya pada Kawan2 yg lain "kau dah ade couple ke?".

Dan jawapannya seperti yg Nass sangkakn dia ckp "Aku ade teman lelaki tp bukn couple Teman je"(Mesti selalu dengarkan atau dipanggil TTM ).Nass msj ngan dia pun kadang je "dia paham nk elakkn maksiat" Nass pun bls
 "aik pulak eloklh camtu tp bunyi kau dh mcm ustazah hahaha"

.Biasa la budak smk agama kn hahahah.

Masa tu Nass dpt idea nk tulis pasal Ta'aruf.Trivia sikit psl Ta'aruf ialah bererti mengenal atau besua muka.Ramai yg salah tanggapan bahawa couple ngan Ta'aruf ni lebih kurang sama sahaja.Salah jika itu pendapatnya.

Dalam BERCOUPLE, mengenal dan mengetahui hal-hal tertentu calon pasangan dilakukan dengan cara yang sama sekali tidak memenuhi kriteria sebuah pengenalan Dalam islam.Ibarat seorang yang ingin membeli motor second, tapi tidak melakukan pemeriksaan, dia cuma memegang atau mencuba motor itu tanpa pernah tahu kondisi enjinnya.
Sedangkan taaruf adalah seperti seorang mekanik motor yang pakar memeriksa mesin, sistem kemudi, sistem rem, sistem lampu dan elektrik, roda dan sebagainya. Bila ternyata baik, maka barulah dia melakukan tawar-menawar. Ketika melakukan taaruf, seseorang baik pihak lelaki atau wanita berhak untuk bertanya yang detail, seperti tentang penyakit, kebiasaan buruk dan baik, sifat dan lainnya. Kedua belah pihak harus jujur dalam menyampaikannya. Kerana bila tidak jujur, boleh menyebabkan krisis kemudian hari.

Kesimpulannya Allah x melarang hambanya mengenal  antara satu sama lain sepertimana dlm ayat 13 Al Hujurat.
Cuma jaga batas pergaulan dan Aurat kerana takut terjatuh dlm kancah lemaksiatan dn Zina

*sila beritahu jika saya salah *
One more 

jangan guna Perkataan Ta'aruf untuk bercouple 


You May Also Like

2 comments

  1. hahah. mana ada taaruf dalam couple. biasa nya kita guna taaruf ni bila ada budak baru or nak start usrah macam tu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. ^^ Taaruf sebenarnya bukan hanya untuk start usrah macam ukhti katakan.. Makna Taaruf sendiri bermaksud kegiatan bersilaturahim, kalau pada masa ini kita kata berkenalan bertatap muka, atau bertamu ke rumah seseorang dengan tujuan berkenalan dengan penghuninya. Bole juga dikatakan bahawa tujuan dari berkenalan tersebut adalah untuk mencari jodoh. Taaruf boleh juga dilakukan jika kedua belah pihak keluarga setuju dan tinggal menunggu keputusan anak untuk bersedia atau tidak untuk dilanjutkan ke jinjang pelamin .yang saya cuba sampaikan dalam post saya ni ialah dalam Islam tidak ada istilah couple iaitu bejumpa berdua-duaan berjalan sana sini tanpa ikatan..islam mengajar kita untuk berkenalan dengan cara Taaruf iaitu kedua2 pihak keluarga bertemu dan memperkenalkan diri masing.jika bersetuju boleh diterukan perkhawinan

      Delete