SUKA, CINTA DAN RINDU

by - 9:46 AM

Assalamualikum hye guys (^0^)/

Lama juga dah tak update blog ni . Semester ni busy je memanjang tak sempat update blog langsung dengan assignment ntah apa2. Trinity lah, Jesus lah, 3 holy spirit lah..Okok dah stop pasal assignment maklumlah stress masa aku taip ni pun even cuti mid sem busy dengan assignment je ni.

Ok ok .Let back to our topic. Suka? Cinta? dan Rindu? menarik kan topic ni.. Aku pasti semua orang suka topic  ni. Aku terfikir pasal topic ni pun sbb aku terbaca dekat status member aku how he reject someone dengan Hikmah..Well not exactly reject but dia membalas confession sesorang pada dia dgn cara penuh hikmah.. meh aku tulis balik apa yang dia balas dekat perempuan tu. btw post kali ni aku dah mintak kebenaran @mifzal



wanita:

Hi saya minat awak tp tulah tak mampu berbuat apa.Soalan saya, awak dah berpunya ke?Kalau dah berpunya tak nak ambil hak orang .

My friend:

Dear awak.
Soalan awk, sy sertakan jawapan,nasihat sekali, to act as a motivation, guide to other people all ages.
Single, and yet not avalaible. Couple kan haram? Matlamat tak menghalalkan cara, walaupun couple acah islamic. Kalau diri kita "bercouple" kita ni merendahkan maruah keluarga kita, bermain cinta yg tidak pastinya milik kita,last2 break. Lps break cari yang lain, harga diri semakin rendah.
Sepatutnya malu tu kan perisai iman? Jgnlah ikut cara barat. Bercinta tapi bila kahwin semua tunggang terbalik. Cerai. Pengakhiran yg perit bagi kedua-dua pihak, bukan nak kata semua berakhir mcm tu, tetapi kalau dh haram tu adalah hikmah dia kan? kalau tak silap, sy ada dengar kata2 mcm ni "Jangan berjanji ketika gembira, jangan berkata ketika marah" mcm tu tak silap. Dikalau salah mohon maaf.
Perangai sewaktu bercinta hanyalah palsu,ibu bapa dia juga yg tahu perangai sbnar dia. Bila couple ia melibatkan 7 jalan zina, syaitan kan suka so benda tu mmglah seronok, kalau ajak kahwin, bila kita start sedar tanggungjawab berat yang perlu ditanggung oleh suami isteri terus kata tak bersedia. Sbb apa?sebab kita rasa bebas bila hanya bercouple, padahal haram. Lagi better kahwin terus,tanggungjawab membuatkan rasa cinta lagi kuat, kalau kita buat kerana Allah.
Benda yang kita suka tak semestinya baik untuk kita,dan vice versa. Baiknya, kita beri perhatian kpd keluarga kita dulu, selagi mereka ada di dunia ini, cinta dorg lebih tulen.Tahu, cinta Allah lagi tulen, tetapi merekalah  yg melahirkan kita jd hormati dan luangkan masa dengan diorang.
Dalam surah An-Nur ayat 26:
(Lazimnya) perempuan-perempuan yang jahat adalah untuk lelaki-lelaki yang jahat, dan lelaki-lelaki yang jahat untuk perempuan-perempuan yang jahat; dan (sebaliknya) perempuan-perempuan yang baik untuk lelaki-lelaki yang baik, dan lelaki-lelaki yang baik untuk perempuan-perempuan yang baik. Mereka (yang baik) itu adalah bersih dari (tuduhan buruk) yang dikatakan oleh orang-orang (yang jahat); mereka (yang baik) itu akan beroleh pengampunan (dari Allah) dan pengurniaan yang mulia.
Bebas  dari difitnah, maruah keluarga terjaga.Innsyaallah kita akan jumpa jodoh kita pada waktu yg sesuai.The right people will come to you, Allah has planned everything, it's up to you to choose your path. Sekiranya ada jodoh, Kita pasti bertemu, untuk itu, sya harap awak dapat jaga diri baik-baik.
This is just what l've always hold, the faith and belief, that leads me. Your are free to do what you please, but i'm holding this, my faith
Your sincerely,Mifzal
Ok dah bacakan.So apa yang korang faham boleh share dekat ruangkan komen dibawah .

ok yang ni aku nak share pandangan aku. Well after read his post i realise berapa banyak aku dah berubah. yaa honestly after read his status i miss my old self. Yaa dulu aku ada  prinsip  yg hampir sama macam tu.but aku dah terlalu banyak berubah. maybe ni yang dikatakan santapan iman.

korang tahu tak. I love this one girl almost 7 years already. yaa we are close "friend" i keep my feeling secret. Me and the only one creator know. but few week ago after she keep pursuing me about how i felt. yaa i confess and after that neither rejection or acceptance.

but what i want to highlight here is even if she accept. what can we do? couple? keluar date? what more? bukan semua tu dosa? benda yang tak mendatangkan apa2 faedah. tambahan mendatangkan kemurkaan TUHAN? ni lah prinsip aku dulu. Why we confess when we are not ready to carry all the responsibilities as husband and wife. Why? tell me?

You know what? aku pernah berjanji pada diri aku. well nass kau simpan perasaan tu sampai satu masa kau dah ready to be a husband and if that time she have someone that she love .your support her what you can as a best friend. that time you will learn what we call JODOH dan TAKDIR.

btw what i mean by ready is ? well macam korang tahu aku tengah sambung degree and it take almost 2 and half year untuk habiskan and lepas habis belajar pun aku ada niat nak tunaikan impian parent aku untuk tunaikan haji with my own money sebelum aku berkahwin. that what aku ckp bila aku ready nak jadi husband sbb banyak impian yang aku nak tunaikan dekat parent aku.

so last yang aku boleh tambah dan kaitkan dari apa yang sabahabat aku dah tulis kat atas tu

kawal perasan suka,cinta dan rindu dengan DOA. Well sebagai orang islam tu lah satu-satunya senjata kita..

well that for tonight sayonara guys
renung-renungkan dan selamat beramal...



You May Also Like

0 comments