Halal itu Lebih Baik (Versi Cerpen)

by - 3:13 AM




Tiba aku teringat Kisah seminggu yg lepas.Bagaimana dalam masa seminggu Aku sah bergelar suami kepada Sarah amira

FlashBack
******************************************************

Aku berkerja di Johor Bharu,Dua tiga hari lepas aku plan untk pulang ke kampung Halaman *laa sangat dekat Kluang jerr pun*So pagi2 lagi aku dah terpacak dekat stesyen bas larkin.Aku melihat tiket bas yg aku beli menunjukkan pukul 9.30 pgi.So akuu masih ada lagi 1.30 sebelum bas aku bertolak.

Aku
**dlm Hati*
Uishh Tiba2 rasa dahaga pulak

Entah laa kenapa haritu aku malas untuk menlangkahkan kaki untuk ke Mc Ronald *Bukan Promote*
Hmmm
Aku toleh ke kanan 
Ehhh ada air dri Mc Ronald tak terusik pun *Hmm nampak macam air coke sedapnyaa*
Tanpa berfikir panjang alang2 dah dahaga minum jelaaa *Rezeki Jangan Ditolak kononyaa*
***SLURPPPPPPP***
Sekali sedut jerr sampai setengah cawan aku minum
Tiba2 aku teringat sabda rasulullah

"Siapa yang tubuhnya tumbuh dari yang haram, maka ia lebih layak menjadi umpan api neraka"

***Aku terus beristifar ***
Astaghfirullah ... Ya Allah
Minuman ni bukan hak aku,,
apa  yg telah aku buat niiii..
Aku....Akuuu
Aku mesti mencari pemilik asal air coke ni dan minya dia halalkan apa yg telah au minum
Jika aku bertanya kepada orang ramai
pasti akan jumpa pemiliknyaa.

Maka Aku pun mula bertanya kepada orang ramai yg berada di sekelilingnyaaa

Orang pertama yg aku tanya adalah pak Guard yg paling hampir dengan aku

**Encik,,,Encik ada nampak x orang yg duduk di situ tadi**
**Ooh tak silap pak Guard dia pergi ke kaunter bas SS *Bukan Nak Promete k* 5 minit tadi***

Aku pun terus ke kaunter bas SS


Aku ***Cik,Nak tanya sikit ada tak nampak pakcik dlm likungan 50 tahun  beli tiket 5 minit tadi**
Cik Kaunter***Oooh pak Haji tadi..Jap yaa Saya cek ,Haa ni dia beli tiket balik ke kelantan***
Aku***Boleh saya mintak nama dia ngan alamat dia***
Cik kaunter***Maaf encik saya tak boleh bagi maklumat peribadi pelangan kepada sesiapa
Aku***Tapi cik ni antara Hidup Dan Mati Saya***
Cik Kaunter***Ok laa Ok laa ni nama dia dan alamat dia ,nasib baik dia order tiket secara online boleh saya dapatkan maklumat pakcik tu***

Aku bermonolog Dalam diri


Kelantan???Betul ke Aku sanggup pergi ke Kelantan *15 jam tau penjalanaN*
Entahh apabila teringat sabda rasulullah tadi
Tanpa Terus berfikir panjang aku terus membeli tiket bas ke Kelantan
Dalam Bas Aku terfikir betul ke apa yang aku buat ni
Arhhh Biar laa .Yang penting aku dpt mintak maaf

Tiba di Kelantan

Sampai Sahaja di Kota Bharu aku terus dapatkan Teksi dan pergi ke Alamat Yg diberi Oleh Cik Kaunter tadi.

Setelah Tiba di halaman Rumah Alamat yg diberikan tadi.

Aku pun memberi salam
Kemudian Aku dijemput naik

Aku pun menceritakan Kesemuanyaa Kepada pak Zain
Maafkan Saya pak Zain .Tolong Halalkan Apa yang telah saya minum dari air coke ini semalam

Pak Zain***Bermonolog Dalam Hati***

Pemuda ni Sanggup datang dari Jauh semata-mata kerana seteguk minuman yg Haram...?

Baiklaaa Pak Cik akan Halalkan ......Tapi Dengan satu Syarat 
Kamu perli\ bernikah dengan anak perempuan Pak Cik
Sebelum itu,Kamu perlu tahu sesuatu 

Anak pak Cik buta,Bisu,Dan Pekak...Serta lumpuh seluruh Tubuh Badanyaa
Jadi .Adakah kamu setuju menikahinyaa???
Jika kamu setuju barulah pakcik akan halalkan...

aku bermonolog

Aku perlu menikahi Seorang yg buta...bisu...pekak...dan lumpuh....
Berbaloikah????
Aku pun mengambil masa sebentar dan menalefon kedua Ibu bapa ku
Ibu dan Ayah menyatakan padaku buat laa keputusan Yg kamu fikir betul 
Ayah dan Ibu telah bagi Ilmu Agama yg mencukupi
Lagipun kamu bukan tak mampu...Umur kamu sahaja lagi dua tahun dah dekat 30 tahun
Jadi Ibu dan Ayah Ikut Sahaja Keputusan kamu.

Jadi Setelah berfikir Aku pun mmenyatakan Yang Aku setuju.
Aku pun minta masa 2 minggu untuk bersedia..


2 minggu telah berlalu


Hari yang dihitung Telah pun tiba...Pada Hari itu aku Sah bergelar suami
kepada Sarah Amirah Binti mat Zain dengan seali lafaz
Sebelum akad nikah aku tidak mahu melihat Wajahnyaa .
Aku takut aku tak mampu menerimanyaa 
Jadi aku suruh ibuku yg melihatnyaa.

Ayah mentuaku

InnShaAllah ...Kita buat walimatul urus esok..Sekarang pergila kamu melihat sarah .Isteri kamu itu

Aku bermonolog dalam hati

Esok walimatul urus.Macam mana aku nak bersanding dengan isteriku yg lumbuh?Hatiku berbica
Aku tidak pernah melihat siapakah sarah amira
Mampukah aku berdepan dengan isteriku ini
***Menghelah Nafas***

Aku pun mengetuk dan memberi salam kepada pintu biliknyaa
 Assalaamualaikum boleh saya masuk?

***Waalaikumusalam Masuk laaa kalau tak malu***

ehh main2 pulak ...Wait a minute Tak silap aku sarah seorang yang bisu...
Maaf saya tersalh bilik

sarah

Tunggu....Nanti ***Sambil menarik lengan jubah Baju Suaminyaa
Awak datang ke bilik yang betul
Saya Mira.....Isteri awak....
*Muka blushing sikit heheheh Emaginelaa sikit korang First Time bertentang Mata *

Awak Sarah amira???
alaaa jangan laa panggil saya sarah .ramai sangat daaa paggil saya sarah
awak panggil saya mira ke,sayang ke,Darling ke..kekek

Lucu juga isteri aku ni *Monolog Dalam Hati*

***Ruang tamu***

Aku*Syaa macam tak percaya yang awak adalah isteri saya*
*Kata ayah awak ,awak Seorang yang buta,pekak,bisu,dan lumpuh.

Wife*Sebenarnyaa apa yang dikatakan oleh Abi saya itu betul*



Saya bisu:Kerana saya tidak suka berkata-kata melaiankan perkataan yang baikSaya pekak:Kerana saya tidak suka mendengar umpatanSaya Buta:Kerana saya tidak suka melihat sesuatu yang diharamkan AllahDannn saya lumpuh kerana Saya tidak Suka mengahadiri ke majlis2 maksiat.Maka itulaa sebabnya Abi saya mengatakan yang saya buta,bisu,pekak dan Lumpuh

Aku

Jika begitu Saya gembira mendapat isteri yang buta ,Bisu,Pekak dan Lumpuh seperti Awak.


----TAMAT----

Pengajaran

Walaupun kita tidak sebaik wanita ataupun lelaki di dalam Cerpen ini.
Kita cuba berhijrah kepada yang lebih baik.Cerita ini sebenarnya saya ubah sedikit dari

Kesimpulanya .
LELAKI YANG BAIK ,InnShaAllah JODOHNYA JUGA PEREMPUAN YANG BAIK









You May Also Like

0 comments