Maaf Kerana membawa Awak tersasar lebih jauh

by - 1:24 AM

Bismillahirrahmanirrahim... 
Di sini Nass nak kongsi sebuah cerpen ... Semoga bermanfaat untuk semua... 
Selamat Beramal.

.

Sejak pulang dari Umrah.Hati ku tenang ,Perasaan ingin berubah dan mendekatkan diri kepada agamaku membuak2.Setelah beberapa hari pulang ke Malaysia buat kali pertama Aku mencapai telefonku &Membelek chat2 yg tidak dibaca lagi *Untuk pengetahan phone aku hilang masa di Tanah suci Mungkin sebab Kesilapan2 ku dahulu*

Semasa membelek aplikasi permesejan popular aq terlihat chat yang dihantar oleh Seseorang yg namaNYa yang amat aq kenali.
*Dalam Hati*Tak sangka pulak dia tegur aq walaupun si Dia Hanya bertanya pasal kerja Kursus mungkin sebab dia rasa aq sebaya denganNya.Aku pun membalas..Dari situ kami mula berkawan,Makin lama makin rapat.

Sejak berkahwan dengan dia .Dia mula bercerita tentang diri dia. Dia ingin berubah kepada lebih baik kataNya.....Yaaa,, Bila aq tengok perubahan diri dia skrg mmg sangat berbeza dari masa dulu aq kenal dia,Dari segi pemakaian tingkah laku dan lain2.

Setelah beberapa ketika Aku berkawan,Aq menjadi semakin rapat dengan si dia ,Namun Jauh di sudut hati aku, Aku sedar perbuatan ini salah dan seolah olah merendahkan maruah si Dia, segala ilmu² agama yang aku tahu selama ini masih tidak mampu mengubah aku sebaliknya aku menggunakan dalil² yang aku juga tidak sepenuhnya mengerti maksudnya bagi menghalalkan perbuatan aku ini (Ikhtilat)

Sehingga pada suatu hari, dengan ketentuan Allah,Tiba2 dia memblock.Aq pun mengantar mesej bertanya sebab dia memblock aq di berapa2 laman sosial.dia membalas  pesanan dengan sgt ringkas .Tak seperti selalu .PerbualanNya lebih kurang begini

Saya
*Assalamualaikum , kenapa mira Block saya? saya ada buat salah ke*

Dia
*Waalaikumusalam,awak tak buat salah apa apa pun,Cuma mira dah tersasar jauh dah.Mira jadi lain bila kawan dgn lelaki .Minta maaf ye, harap awak dapat Jaga diri.Jaga ikhtilat.Jaga solat.

*Perbualan ini diubah sedikit*


ayat ini benar benar menyentap aku, selama ini aku menzalilmi diri sendiri dan Si Dia dengan mencari ruang dan peluang untuk aku terus rapat denganya dengan Ayat2  yang berbentuk islamik (kononya) walaupun aku tau Tuhan tidak redha dengan perbuatun ku itu
 namun ayat yang sama.itu juga yang telah mengubah hidup ku, 

Aku malu dengan dia kerana Dia lebih dahulu membetulkan apa yang salah sedangkan aku Rasa Aku lebih tahu, namun aku lebih malu dengan Allah kerana walaupun aku tahu ianya salah tetapi aku tetap memaksa diri aku untuk menafikannya.


Warkah Terakhir...
"Khas Untuk Si Dia terima kasih kerana menyedarkan saya, Maaf , selama kita berkawan saya rasa telah merendahkan maruah awak, segala puji bagi Allah, Tuhan semesta alam, yang menciptakan langit dan bumi dan yang mengilhamkan saya untuk menulis tulisan ini, sekiranya dahulu awak kata Saya baik, ketahuilah awak sudah pun berubah menjadi yang terbaik ketika ini, teguran awak itu sedikit sebanyak mengubah saya, awak tidak perlu rasa bersalah kerana betul tindakan awak itu Demi menjaga diri…& sama² utk kembali harungi hidup dlm redha Ilahi…Sorry… Sorry banyak² utk segala apa yg telah kita buat… Dan sorry juga sebab telah membawa awak ke jalan yg lupa pada-Nya… Andai sekiranya diktakdirkan Tuhan untuk kita bertemu lagi suatu hari nanti,InnShaAllah Kita bertemu.. jaga diri , jaga iman dan paling penting jaga solat "



You May Also Like

3 comments

  1. Assalamualaikum nass, ni Adam Izzuddin, lama xterjah blog nass haha, masih dengan desain ni, thanks... abg nak bagi tips sikit dekat nas dalam publish sesebuah entri, nak suh nampak kemas entri nass ni, font buat satu je, tak payah nak pelbagaikan , make it simple and neat .. Okay, thats all and happy blogging :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete
    2. Waalaikumusalam bang...Lama juga x dengar cerita...Tiba2 muncul pulak dekat blog ni haha...baiklaaa lain kali saya buat lebih kemas sikit dan ikut nasihat abang tu..,Entry ni front lain2 pun sbb ni nak fokuskan kpd apa yg ingin disampai...hmm Tapi rasanyaaa ni entry terKhir kot...Nak jadikan Entry kekal selamanyaaa..Hmmm Nanti nak buat blog lain laa abg.

      Delete